ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑ

DSC_0219__2_-9-800-600-80Τι είναι η εργοθεραπεία;


 

 

Η εργοθεραπεία είναι η εφαρμοσμένη επιστήμη που μελετά και χρησιμοποεί τα ανθρώπινα έργα στους τομείς της αυτοφροντίδας, αξιοποίησης ελεύθερου χρόνου και παραγωγικότητας με στόχο να παρέχει τη δυνατότητα σε άτομα με περιορισμούς στη λειτουργικότητα να εκτελούν τις καθημερινές τους δραστηριότητες στο μέγιστο των ικανοτήτων τους (Σύλλογος Ελλήνων εργοθεραπευτών)

Συγκεκριμένα, η παιδιατρική εργοθεραπεία δραστηριοποιείται και δίνει λύσεις σε προβλήματα που αφορούν τους βασικούς άξονες της φυσιολογικής ανάπτυξης. Έτσι, οι εργοθεραπευτές βοηθούν το παιδί με ωφέλιμες και σκόπιμες δραστηριότητες να βελτιώσει τις γνωστικές και κινητικές του δεξιότητες, να ενισχύσει την αυτοεκτίμησή του και την αίσθηση της επίτευξης και να ολοκληρώσει τις δραστηριότητες της καθημερινής ζωής του, όπως προσωπική φροντίδα, παιχνίδι, σχολείο κτλ.

 

Ο εργοθεραπευτής αξιολογεί τη λειτουργικότητα του ατόμου και εκπαιδεύει τις δεξιότητες που απαιτούνται ώστε το άτομο να μπορεί να ανταπεξέλθει ικανοποιητικά σε όλες τις απαιτήσεις της καθημερινότητας του.

Ο εργοθεραπευτής αξιολογεί, μέσα από εξειδικευμένες δοκιμασίες, τις λειτουργίες και τις παραμέτρους των ικανοτήτων και των μεταβολών τους στο άτομο στον κινητικό και αισθητηριακό τομέα, στον τομέα των γνωστικών και αντιληπτικών λειτουργιών, στους τομείς της καθημερινής ζωής, της κοινωνικοποίησης και της συμπεριφοράς του ατόμου.

Η διαγνωστική διαδικασία περιλαμβάνει τη χρήση εργαλείων αξιολόγησης και κλινικής παρακολούθησης και καταλήγει σε συμπεράσματα για τη φύση και τη διάρκεια της παρέμβασης. Πρόκειται για μια συνεχή διεργασία που συχνά απαιτεί και τη συνεργασία ειδικών και από άλλους επιστημονικούς κλάδους, αλλά και της ίδιας της οικογένειας.

Ο εργοθεραπευτής παρεμβαίνει και προσαρμόζει το περιβάλλον του ατόμου χρησιμοποιώντας τον κατάλληλο βοηθητικό εξοπλισμό που θα τον διευκολύνει στη λειτουργικότητά του.

Κύριο εργαλείο του είναι η δραστηριότητα, η οποία επιλέγεται με κριτήριο τις ιδιαίτερες ανάγκες του κάθε ατόμου. Η παρέμβαση γίνεται σε ατομικό είτε σε ομαδικό επίπεδο και καλύπτονται περιοχές διαταραχών στους παρακάτω τομείς:

Στη λεπτή κινητικότητα: τους λεπτούς χειρισμούς δακτύλων – χεριών, τις γραφοκινητικές δεξιότητες, τον έλεγχο του καρπού και του βραχίονα, την οπτική αντίληψη και τον οπτικοκινητικό συντονισμό, την λαβή και χρήση ψαλιδιού.

Στην αδρή κινητικότητα: την ικανότητα ενός παιδιού να πετάει και να πιάνει τη μπάλα, την ισορροπία, την γενικότερη επιδεξιότητα, τον κινητικό συντονισμό.

Στον γνωστικό- αντιληπτικό τομέα: την οπτική διάκριση, τις χωροχρονικές σχέσεις, την οπτική μνήμη.

Στις δραστηριότητες της καθημερινής ζωής: την ένδυση, τη σίτηση, την αυτοεξυπηρέτηση.

Στις κοινωνικές δεξιότητες: την ικανότητα συνεργασίας με συνομηλίκους, την ανάπτυξη της αυτοαντίληψης και της αυτοεκτίμησης, την ικανότητα συγκέντρωσης και προσοχής, την ικανότητα ακολουθίας εντολών.

Επίσης η εργοθεραπεία ασχολείται με την βελτίωση της οργάνωσης στο χώρο (π.χ. οργάνωση παιχνιδιού με αρχή – μέση – τέλος και ακολουθία εντολών), τις αισθητηριακές δυσκολίες (π.χ. δυσανεξία σε απτικά ερεθίσματα)

Η εργοθεραπεία απευθύνεται σε παιδιά με

Διαταραχή Ελλειματικής Προσοχής – Υπερικινητικότητα, Μαθησιακές Δυσκολίες – Δυσλεξία, Γραφοκινητικές Δυσκολίες, Κινητικές Διαταραχές και Κινητική Αδεξιότητα, Διαταραχές Διαγωγής και Δυσπροσαρμοστική Συμπεριφορά, Διάχυτες Αναπτυξιακές Διαταραχές, Αυτισμός, Αναπτυξιακή Καθυστέρηση, Γνωστικές και Αντιληπτικές Ανεπάρκειες, Νοητική Υστέρηση, Σύνδρομα (Down, Rett,Angelman κτλ), Δυσλειτουργία Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης, Εγκεφαλική Παράλυση, Κρανιοεγκεφαλικές Κακώσεις.

Αν κάποιο παιδί παρουσιάζει τρεις ή περισσότερες από τις παρακάτω δυσκολίες, πάντα φυσικά σε σχέση με το τι θα ήταν αναμενόμενο για την ηλικία του, καλό θα ήταν να αξιολογηθεί από έναν εργοθεραπευτή.

• Απόσυρση από τον περίγυρο

• Δυσκολία στο συντονισμό του σώματός του

• Δυσκολία ή αδυναμία να πηδήξει σχοινάκι, να κάνει πηδηματάκια επιτόπου, να τρέξει κτλ.

• Δεν συμμετέχει σε αδρά παιχνίδια (κυνηγητό, ποδόσφαιρο)

• Φοβάται ή είναι αμυντικό σε παιχνίδια με μπάλα

• Δυσκολία στην ανεξάρτητη σίτιση (π.χ. χύνει το φαγητό από το πιάτο, λερώνεται συστηματικά)

• Δυσκολία στην ανεξάρτητη ένδυση (π.χ. βάζει τα ρούχα ή τα παπούτσια ανάποδα)

• Δυσκολία στην ακολουθία εντολών

• Δυσκολία στο να φτιάξει ένα παζλ, κατάλληλο για την ηλικία του

• Δυσκολία στην αντιγραφή από τον πίνακα

• Αντιστροφή γραμμάτων (π.χ. το ε – 3)

• Δυσκολία στην διάκριση ή αντιγραφή γραμμάτων – απλών γεωμετρικών σχημάτων

• Δυσκολία στη συγκέντρωση με ασκήσεις γραφής ή ανάγνωσης

• Δεν πιάνει σωστά το μολύβι ή το ψαλίδι (π.χ. το κρατά με ολόκληρη την παλάμη)

• Δυσκολεύεται να πιάσει μικρά αντικείμενα

• Δεν έχει καλή βλεμματική επαφή

Το πιο σημαντικό όμως είναι ότι τα παιδιά που αντιμετωπίζουν τέτοιου είδους δυσκολίες πρέπει να βοηθηθούν έγκαιρα για να μπορούν πάνω από όλα να έχουν μία πιο λειτουργική και ευέλικτη ζωή χωρίς μειονεκτήματα.